EU har netop besluttet at støtte et forslag om at indføre ekstra told på elbiler importeret fra Kina, hvilket potentielt kan betyde højere priser for danske forbrugere. Prisstigningen kan i nogle tilfælde blive helt op til 20.000 kroner for en bil med en basispris på omkring 250.000 kroner, hvis den højeste toldsats vedtages.

Forslaget omhandler en stigning på mellem 7,8 og 35,3 procent, hvilket kommer oven i den nuværende toldsats på 10 procent. Målet med denne nye told er at beskytte EU’s egen bilindustri fra den øgede konkurrence fra kinesiske producenter, der har haft store salgsavancer på det europæiske marked. Mærker som MG, ejet af det kinesiske statsfirma SAIC Motor, vil muligvis blive hårdt ramt af den ekstra told, mens producenter som BYD formentlig vil være mindre påvirkede, da de ikke vil få den højeste toldsats.
I løbet af de kommende måneder skal EU-Kommissionen tage en endelig beslutning, og hvis den højere told bliver vedtaget, vil den gælde i fem år. Der er dog mulighed for, at EU-Kommissionen kan finde en alternativ løsning gennem forhandlinger med Kina og dermed undgå den ekstra told.
Tesla, der er populær blandt danske købere, kan også blive påvirket, da nogle af deres modeller, såsom Model 3, bliver produceret i Kina. Det betyder, at også de amerikanske biler potentielt kan stige i pris i Danmark som følge af denne told.
